08-12-14

Geen compensatie voor abonnees De Lijn en MIVB

efcd518e-7edf-11e4-9ab0-325cb2a94958_web_scale_0_0919118_0_0919118__.jpg


Abonnees van De Lijn of de MIVB die op een provinciale of algemene stakingsdag geen bus of tram konden nemen, moeten niet op een compensatie van de vervoersmaatschappij rekenen. Dat blijkt uit een rondvraag. Bij de spoorwegmaatschappij NMBS bestaat er wel een regeling, zij het onder voorwaarden.

Wie op De Lijn en de MIVB rekent voor zijn verplaatsingen, wordt in de ‘hete herfst’ van de vakbonden met verstoringen en onderbrekingen van de dienstverlening geconfronteerd. Wie bijvoorbeeld een abonnement heeft bij de Brusselse MIVB, zal zijn kaart deze maand wellicht twee maandagen niet kunnen gebruiken.

Bij de MIVB zegt woordvoerster An Van hamme dat niet in een compensatie voorzien is omdat de staking niet vanuit de MIVB komt en bovendien al een tijdje was aangekondigd. ‘In het verleden hebben we wel eens een sorrypas gegeven, maar dat was toen de staking vanuit de MIVB kwam.’ Bij de Lijn zegt woordvoerder Tom Van de Vreken dat de stakingen ‘buiten onze verantwoordelijkheid vallen’.

Bij spoorwegmaatschappij NMBS kunnen reizigers in sommige gevallen wel op een tegemoetkoming rekenen, maar ze moeten er zelf om vragen. Wie een los ticket kocht toen al bekend was dat er gestaakt ging worden, is er wel aan voor de moeite. Abonnees worden wel vergoed, op voorwaarde dat hun trein effectief niet reed of minstens 60 minuten vertraging had.

Bron:Het Nieuwsblad

De commentaren zijn gesloten.